EN TABUBELAGT PROBLEMSTILLING
Vi er alle uforskyldt når det kommer til hvem vi nedstammer ifra. Hvem vi nedstammer ifra kan vi ikke gjøre noe med. Det er slik som det er. Det samme med etnisitet. Etnisitet bestemmes av hvor vi tilfeldigvis vokser opp og i hvilken kultur vi tilfeldigvis vokser opp i. Akkurat derfor er det så følsomt og oppleves som så urettferdig og galt å bli forskjellsbehandlet til ugunst, med utgangspunkt i hvem vi nedstammer ifra og utfra hvilken etnisitet vi tilhører.
Det er derfor ikke uten grunn at FN har vedtatt tre konvensjoner og Europarådet har vedtatt en konvensjon som forbyr forskjellsbehandling med utgangspunkt i etnisitet og avstamming. Norge har ratifisert og inkorporert alle disse konvensjonen i Grunnloven vår. Disse konvensjonene blir betegnet som menneskerettighetskonvensjoner.
Den ene konvensjonen, «FN-konvensjonen mot alle former for rasediskriminering» (ICERD) betegner varig forskjellsbehandling med utgangspunkt i etnisitet og avstamming som rasediskriminering. Konvensjonen ble vedtatt i 1965.
Rasediskriminering er lover og ordninger av den typen som er nevnt i ICERD. («1. I denne konvensjon betyr uttrykket «rasediskriminering» enhver forskjellsbehandling, utelukkelse, innskrenkning eller begunstigelse på grunn av rase, hudfarge, avstamning eller nasjonal eller etnisk opprinnelse…»)
Rasisme er tankesett eller ideer som ligger til grunn for rasediskriminerende lover, ordninger og handlinger.
Historien viser at denne typen forskjellsbehandling ikke fører noe godt med seg, heller tvert imot.
Dette blir påpekt i de innledende bemerkningene i ICERD. Der heter det at «De stater som er parter til denne konvensjon (…) som på ny bekrefter at diskriminering mellom mennesker på grunn av rase, hudfarge eller etnisk opprinnelse er en hindring for vennskapelige og fredelige forbindelser mellom nasjonene og kan forstyrre freden og sikkerheten blant folkene og det gode forhold selv mellom personer som bor side om side i samme land,»
Når det kommer til samepolitikken så kjenner de fleste av dagens politikere i Norge, enten ikke til denne påminnelsen, eller de ignorerer den. Det ser i hvert fall slik ut. Og de vil ikke uttale seg offentlig om dette. Problemstillingen er tabubelagt.
Norske myndigheter, ledende politikere og toneangivende partier i Norge har aldri brydd seg om å få gjort vurderinger av om forskjellsbehandling av samer og ikke-samer kan krenke forbudet mot forskjellsbehandling med utgangspunkt i etnisitet og avstamming, som er nedfelt i de fire konvensjonene. Heller ikke media har brydd seg om å sette søkelyset på problemstillingen.
Alle nevnte konvensjoner er ratifisert av Norge og inkorporert i vår Grunnlov. På tross av dette ignoreres og forties problemstillingen totalt når det kommer til samepolitisk, relaterte lover og ordninger.
Sametingssystemet er i bunn og grunn et system som er fundert på avstamming. Dette fordi at en av forutsetningen for å kunne bli med i Sametingets valgmanntall, for derigjennom å kunne få lov til å stemme ved et sametingsvalg, er at en er av minst 1/8 samisk avstamming. Denne bestemmelsen er en «rasefundert» bestemmelse. I tillegg finnes et intetsigende krav om at en må oppfatte seg som en same.
Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) er opprettet for å fremme og ivareta menneskerettighetene i Norge. Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) er opprettet for sikre at norske myndigheter blant annet følger de nevnte konvensjonene.
Jeg har oppigjennom årene gjort flere henvendelser til disse institusjonene med spørsmål om den lovfestede forskjellsbehandlingen av samer og ikke-samer krenker innholdet i de konvensjonene, altså om disse lovene er rasediskriminerende. Dette uten å få svar på mine spørsmål fra nevnte institusjoner.
At NIM ikke svarer forstår jeg godt, for de lovfestede vedtektene for NIM har sørget for at det er samepolitiske kommisærer på alle nivåer i NIM.
At heller ikke LDO svarer, er vanskeligere å forstå. Våger ikke LDO å svare fordi at institusjonen synes at spørsmålet er for betent, eller finnes det samepolitiske kommisærer, ansatt også i denne institusjonen?
Jeg kan ikke tvinge disse institusjonene til å svare, men kanskje det finnes redaktører og journalister der ute som er i stand til å få de til å svare ?






Users Today : 84
Users Yesterday : 283
This Month : 3430
This Year : 59552