Stortinget har den 12.11.24 behandlet rapporten fra Sannhets- og forsoningskommisjonen.
Våre kommentarer til dette er som følger:
- Etnisk og demokratisk likeverd (EDL) har ingen mening om samenes historie.
- EDL mener at uansett hva samenes historie enn måtte være, så rettferdiggjør det ikke i dag en forskjellsbehandling av samer og ikke-samer til gunst for samene.
- Flertallet på Stortinget med unntak av FrP, mener at de som ikke er samer i Norge, bare har med å forsone seg med de rasediskriminerende lovene og ordningene som allerede er blitt innført.
- Vi har ingen tro på at den ikke-samiske befolkningen i Norge, som blir berørt av denne forskjellsbehandlingen, kommer til å forsone seg med å bli diskriminert på grunn av dette. Til dels uforsonlige konflikter vil eksistere og oppstå på nytt og på nytt.
- Vi er fornøyde med at det vedtatte flertallsforslaget holder seg kun til området språk og kultur, men frykter at dersom en definerer også næringer som kultur, så vil dette føre til at ytterligere, rasediskriminerende forskjellsbehandling kommer til å bli vedtatt.
- EDL er fornøyd med at flertallet avviste forslagene fra Sannhets- og forsoningskommisjonen om å koste støvet av «NOU 2018: 5 Kystfiskeutvalgets innstilling», hente fram de forslagene som er fremmet i «NOU 2007: 13 Den nye sameretten.» og utrede arealsituasjonen for den reindriftssamiske reindriften. Dette fordi at blir de forslagene som er fremmet i nevnte NOU-er vedtatt av Stortinget, vil ytterligere forskjellsbehandling av samer og ikke-samer bli innført i Norge. Vi merket oss imidlertid at under debatten i Stortinget, så uttalte representanter for flertallet at om dette ikke blir tatt med i det nåværende vedtaket til Stortinget, så betyr det ikke at dette kan bli tatt opp senere. Dette betyr at flertallet på Stortinget utenom FrP, er åpen for å lovfeste den etnisk funderte forskjellsbehandlingen som er foreslått i nevnte NOU-er på et senere tidspunkt.
- EDL merker seg at SV, R, V og MDG foreslår at de forslag til forskjellsbehandling på etnisk grunnlag som er fremmet i «NOU 2018: 5 Kystfiskeutvalgets innstilling» og«NOU 2007: 13 Den nye sameretten.» skal bli lovfestet snarest.
- EDL merker seg at partiene SV, R, V og MDG foreslår at «Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag til lovbestemmelse for å nedfelle prinsippet om fritt forhåndssamtykke fra FNs erklæring om urfolks rettigheter (Free, Prior and Informed Consent) i norsk lov.»
Fritt forhåndsamtykke betyr vetorett. Det er med forbauselse og forferdelse at vi registrerer at disse partiene, i fullt alvor, ønsker å få lovfeste at samene eller representanter for samer, skal ha en rett til å stanse ett hvert tiltak som de stiller seg negativ til. En slik eventuell vetorett må kunne karakteriseres som en voldsom forskjellsbehandling av samer og ikke-samer.
- EDL merker seg at SV, V, R og MDG fremmer et forslag om at «Stortinget ber presidentskapet se på hvordan Stortinget kan legge til rette for konsultasjoner mellom Stortinget og Sametinget, og eventuelle andre representative organer for nasjonale minoriteter i Norge.»
Konsultasjoner mellom Sametinget og Stortinget betyr i praksis lukkede forhandlinger mellom de to organene. Dette innebærer videre at samene vil kunne fremme sine interesser og synspunkter, både gjennom Sametingsystemet og gjennom det ordinære politiske systemet. Prinsippet om dobbelt politisk medlemskap for samene vil da være fullbyrdet helt til topps i politikken i Norge. Dette vil i så tilfelle være et formidabelt politisk privilegium som ikke kan karakteriseres som annet enn rasediskriminering i henhold til definisjonen i «FNs konvensjon mot alle former for rasediskriminering», om hva som er for rasediskriminering å regne.
- EDL er glad for at FrP i sine merknader uttaler at «Fremskrittspartiet mener det var en feil at Norge ratifiserte ILO-konvensjon nr. 169. Mye tyder på at ratifiseringen ble vedtatt fordi Justisdepartementet feilaktig opplyste at «det bør bemerkes at konvensjonen ikke ansees å stille krav om særrettigheter for urbefolkninger». Senere er imidlertid særrettigheter innført fordi vi er forpliktet til det etter ILO-konvensjon nr. 169.»» og at FrP i den forbindelse legger ved en grundig redegjørelse for hvordan det gikk til at ILO-konvensjon nr. 169 ble vedtatt og ratifisert av Norge, og at Stortinget ble villedet.
Vi er også glad for at Frp har reist spørsmålet om det ikke er på tider at det blir utredet om same-politisk motiverte lover og ordninger kan stride mot forbudet i en rekke menneskerettighetskonvensjoner, mot forskjellsbehandling på etnisk og avstammingsrelatert grunnlag. Konvensjoner som Norge har ratifisert og inkorporert i vår Grunnlov.
Vi er også glad for at FrP trekker fram behovet for å få undersøkt livssituasjonen til samene i Norge for å se etter om de har en livssituasjon som gjør at de er berettiget til å bli klassifisert som en «ILO-169-gruppe», og dessuten om de har en livssituasjon som gjør at de har behov for en rekke særrettigheter og politiske privilegier, for å kunne klare seg på lik linje med den øvrige befolkningen i Norge.
- EDL merker seg at det ikke er måte på hvor viktig det er for flertallet på Stortinget å framskaffe kunnskaper om samenes historie og kultur, og at derfor ble det vedtatt en rekke tiltak og ordninger for å få samlet inn slik kunnskap. Men når det kommet til å innhente kunnskap om samenes nåværende livssituasjon, og om den tilfredsstiller de betingelsene som er skrevet ned i ILO-konvensjon nr. 169 om hvem som kan regnes som «urfolk», og om samene har behov for en mengde særordninger, så er interessen overhodet ikke til stede. Når det kommer til dette, foretrekker flertallet på
Stortinget, utenom FrP, å basere sin samepolitikk på utbredte myter og vrangforestillinger. De vil ikke vite hva som er fakta i dagens Norge.